Wywiad z Władysławem Farafonowem - Prezesem Zarządu Spółki Nowoczesna Firma S.A.

.jpg

Z Władysławem Farafonowem, Prezesem Zarządu Spółki Nowoczesna Firma S.A., o działalności biznesowej, strukturze organizacyjnej, planach rozwoju oraz o relacjach inwestorskich, rozmawia Artur Górski z serwisu newconnector.pl:


Artur Górski: Spółka Nowoczesna Firma zadebiutowała na rynku NewConnect we wrześniu 2011 r. Jak ocenia Pan dzisiaj decyzję o pozyskaniu kapitału poprzez alternatywny rynek?

Władysław Farafonow: Chociaż z perspektywy czasu decyzja związana z upublicznieniem Spółki przyniosła niezaprzeczalne korzyści to w momencie podejmowania decyzji korporacyjnych o wprowadzeniu podmiotu na rynek NewConnect nikt nie spodziewał się ogromu zadań do wykonania. Długoterminowo Spółka stała się bardziej rozpoznawalna dla instytucji bankowych oraz funduszy. Pojawiło się zainteresowanie instytucjonalne Spółką, otworzyły się możliwości związane ze zwiększaniem zaangażowania kredytowego. To oznacza stabilne finansowanie rozwoju Spółki i możliwość zdynamizowania rozwoju. Krótkoterminowo kilkunastotygodniowy okres spekulacji na akcjach Spółki dostarczał Zarządowi i głównym akcjonariuszom wiele emocji i obaw o fundamentalne odzwierciedlenie wartości podmiotu. Dziś już te problemy mamy za sobą i pozytywnie jesteśmy nastawieni do przyszłości.


A.G.: Z oferty prywatnej zdobyli Państwo ponad 3 mln zł. Na co przeznaczone zostały te środki?

W.F.: Cel oferty został określony w dokumencie informacyjnym. Zgodnie z deklaracjami Spółka przeznaczyła środki na finansowanie:
- budowy sztandarowych aplikacji (m.in. Uxeria i Trainigbot),
- rozbudowę horyzontalną portalu NF.PL,
- sieci sprzedaży.

W większości środki zostały już skonsumowane a teraz pojawiają się pierwsze efekty Naszych inwestycji. Stale rośnie zainteresowanie naszym portalem co przekłada się na przychody z reklamy, wprowadzamy na rynek nowe, innowacyjne produkty. Wsparcie kapitałowe zdecydowanie zdynamizowało rozwój Spółki.


A.G.: Nowoczesna Firma prowadzi swoją aktywność w obszarze medium wiedzy dla biznesu, które upowszechnia wiedzę na temat nowoczesnych metod zarządzania. Czy mógłby Pan szerzej omówić przedmiot działalności spółki?

W.F.: NF to nowoczesne i aktywne medium reklamowe. Dysponujemy szeroką rozbudowaną ofertą współpracy marketingowej dla naszych partnerów, którym pomagamy w zakresie budowania wizerunku, product placemementu oraz wsparcia sprzedaży usług poprzez portal NF – jeden z czołowych serwisów biznesowych w Polsce, o oglądalności ok. 1 500 000 osób miesięcznie, oferuje działania budujące ruch: reklame display w modelach CPM, CPA, wysyłki newsletterów do grupy ponad 250 000 subskrybentów oraz usługi SEO/SEM.

Jesteśmy liderem komunikacji i sprzedaży usług B2B w internecie. Wdrażamy i udostępniamy nowoczesne metody komunikacji, które wykorzystywane są przez kadrę menedżerską w codziennej pracy. Ponadto, oferujemy dostęp do pełnego zaplecza badawczo-rozwojowego skupionego na branży ICT. Oddajemy więc w ręce kadry zarządzającej narzędzia do budowania efektywnej komunikacji przy wykorzystaniu głównie internetu. Wszystko to skupione wokół portalu nf.pl pozwala nam budować pozycję lidera wśród dostępnych źródeł informacji poświęconych biznesowi, prawu i finansom.


A.G.: Posiadają Państwo kilka pionów organizacyjnych. Czym zajmują się poszczególne z nich?

W.F.: Nowoczesna Firma to nie tylko prężnie rozwijający się portal dla menedżerów, ale również dział organizacji eventów, dział badań, wydawnictwa i nowe media. Każdy z nich ma już w swoim dorobku projekty szeroko znane na rynku.

Dział eventów odpowiada za organizację m.in. największych w Polsce kongresów Kadr i Sprzedaży, które już na stałe są obecne w kalendarzach menedżerów. Dodatkowo, dział organizuje też szkolenia, seminaria oraz branżowe spotkania profesjonalistów.

Dział wydawnictw przygotowuje kompendia wiedzy (m.in. Nowe Technologie, Kadry w Polsce, Szkolenia) oraz ebooki dla menedżerów i przedsiębiorców.

Specjaliści z działu badań opracowują profesjonalne dane, które są później wykorzystywane przez menedżerów w ich pracy.

Nowe media w naszym przypadku wykorzystujemy przede wszystkim do digitalizacji wiedzy, dzięki czemu zyskujemy jeszcze szerszy zasięg. W naszej ofercie mamy zarówno produkcje filmowe i telewizje (Kadry.TV), jak i webcasty czy ebooki.

Lead generator, czyli usługi marketingu bezpośredniego realizowane w modelu CPA, gdzie po stronie NF jest przygotowanie koncepcji akcji marketingowej, zapewnienie środków jej realizacji w postaci landing page oraz nośników reklamy, zapewnienie dotarcia do grupy docelowej na bazie portalu nf.pl lub poza nim, oraz obsługa akcji follow up poprzez dedykowanych konsultantów.


A.G.: Jak zbudowany jest model biznesowy spółki? Które piony pozwalają na generowanie największych przychodów, a które na uzyskiwanie najwyższych marży?

W.F.: Spółka skupia się na kreowaniu innowacyjnych rozwiązań ICT dla branży B2B i tam upatruje swoich szans na realizację wysokich marż. Badania marketingowe o charakterze ilościowym, nowe techniki prezentacji treści, komunikacja szerokopasmowa oraz innowacyjne rozwiązania pozwalające na zwieszanie sprzedaży B2B, B2C to tematy wysokomarżowe i absorbowane przez rynek. Przy odpowiednich modelach biznesowych marże są naprawdę obiecujące. Nie ukrywamy iż Naszym atutem przetargowym jest oferowanie zintegrowanych usług i możliwość obsługi całych procesów produkcyjno-promocyjnych.


A.G.: Jaka jest obecnie pozycja portalu nf.pl w rankingu serwisów biznesowych?

W.F.: Według ostatnich danych z badania Megapanelu sukcesywnie zwiększamy zasięg. Rośnie także liczba użytkowników korzystających z naszego portalu. Wzmacniamy dzięki temu swoją pozycję w czołówce najczęściej odwiedzanych portali. NF.pl ustępuje pola tylko takim wortalom tematycznym jak Money, grupie wortali Next Infor, Bankier, czy egospodarka. Dynamika przyrostów miesięcznych liczby użytkowników rok do roku jest blisko 5 krotnie wyższa od średniej przyrostów pierwszej dziesiątki Megapanelu kategorii biznes, finanse, prawo.


A.G.: Niedawno podnieśli Państwo prognozy wyników finansowych. Zysk netto spółki ma w ujęciu procentowym rosnąć mocniej od przychodów. Z czego wynika zwiększenie się rentowności?

W.F.: Zwiększenie rentowności dotyczy właśnie nowych rozwijanych usług i komercjalizacji nowo stworzonych aplikacji Uxeria, Trainigbot, a generalnie dobrych prognoz związanych z rynkiem e-commerce’owym. Ogólnie w Spółce zauważalne jest nasilenie efektu synergii co przekłada się na nominalny wzrost każdej z dywizji biznesowych. Zapotrzebowanie na dany typ usługi generuje zainteresowanie dodatkowymi usługami z Naszej oferty.


A.G.: Jak kształtują się plany rozwoju spółki? Jakie cele strategiczne są dla Państwa najistotniejsze?

W.F.: Spółka ma duże ambicje. Z jednej strony skupia się na integracji linii biznesowych i rozwoju i informatyzacji usług B2B, z drugiej istotne jest utrzymanie i wzrost portalu NF.PL. W kilkuletnim horyzoncie zakładamy, że portal będzie jednym z trzech najbardziej rozpoznawalnych portali biznesowych, a to pozwoli na dynamizowanie form związanych z handlem e-commerce’owym. Oczywiście strategia zakłada również doprowadzenie do fazy dojrzałości biznesowej linii badania marketingowe i nowe media.


A.G.: Czy istnieją jakieś przewagi konkurencyjne, które wyróżniają spółkę na tle konkurencji?

W.F.: Właściwie tylko dzięki przewagom konkurencyjnym możliwy jest stały dynamiczny rozwój. Filozofia funkcjonowania Spółki zakłada budowanie trwałych przewag konkurencyjnych. My skupiamy się na oferowaniu naszym Klientom kompleksowych, zintegrowanych i innowacyjnych usług oraz nośników usług. Firmy współpracujące z nami zauważalnie przekładają efekty współpracy na swoje wynik finansowe. Wspólnie się rozwijamy i dlatego Klienci wracają do Nas.


A.G.: Nowoczesna Firma znalazła się wśród laureatów Rankingu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe 2011. Czy ten sukces ma jakiś bezpośredni wpływ na działalność spółki?

W.F.: Oczywiście. Znalezienie się w gronie najszybciej rozwijających się firm technologicznych na podstawie tempa wzrostu rocznych przychodów operacyjnych w tej części Europy, to nie tylko ogromne wyróżnienie, ale przede wszystkim potwierdzenie, że obrana przez nas i konsekwentnie realizowana strategia rozwoju, przynosi wymierne efekty. Zdobycie miejsca w rankingu Deloitte to również sygnał dla rynku, że wykorzystujemy nasz potencjał.


A.G.: Pod koniec kwietnia poinformowali Państwo o podpisaniu umowy term sheet z inwestorem finansowym dotyczącej nabycia akcji spółki serii A. Na jakim etapie znajdują się obecnie negocjacje?

W.F.: Mamy podpisany term-sheet. Spółka jest analizowana przez Inwestora pod katem zbieżności z pozostałymi jego spółkami portfelowymi. Proces jest dosyć żmudny i długi.


A.G.: Kluczowi pracownicy Nowoczesnej Firmy są objęci Programem Motywacyjnym. Czy mógłby Pan opowiedzieć o jego szczegółach?

W.F.: Każdy z kluczowych menadżerów ma możliwość objęcia preferencyjnego pakietu akcji po cenie nominalne po spełnieniu trzy letniej prognozy finansowej przez Spółkę oraz po spełnieniu kryteriów indywidualnych. Łącznie w pakiecie zaoferowane może być do 1,5 mln akcji kluczowym osobom, tak aby czuli się trwale związani ze Spółką. Oczywiście będzie ich również obowiązywał długi okres lock-up’u tak aby ewentualną podaż akcji dostosować do płynności akcji. Mówimy o horyzoncie 3-4 letnim.


A.G.: Spółka otrzymała w ostatnim czasie dwie dotacje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 8.2. Na czym będą polegały dofinansowane projekty?

W.F.: Projekty dotyczą wdrażania kolejnych etapów cyfryzacji naszych usług – zarówno w kontaktach z firmami szkoleniowymi, jak i wymiany danych w systemie B2B. W sumie na te dwa projekty warte ponad 2,4 mln zł otrzymaliśmy dofinansowanie na poziomie 1,2 mln zł.


A.G.: Wydaje się, że dość istotnym problemem dla inwestorów spółki jest niska płynność obrotu. Czy mają Państwo jakiś pomysł na jej zwiększenie?

W.F.: Obrót jest rzeczą wtórną do struktury akcjonariatu. Mamy stabilną i konsekwentna bazę akcjonariuszy, którzy trzymają Nasze akcje długoterminowo. Być może działaniem na poprawienie w krótkim terminie sytuacji będzie emisja akcji serii D która pozwoli na rozszerzenie struktury akcjonariatu o inwestorów NewConnect’owych.


A.G.: Jak oceniłby Pan wskaźniki fundamentalne spółki c/wk i c/z na tle innych podmiotów z sektora „media”, które są notowane na alternatywnym rynku?

W.F.: Spółka oferując taką dynamikę rozwoju nadal wydaje się być niedowartościowana. Obecnie wskaźniki nie odbiegają od średniej rynkowej a dynamika rozwoju jest znacznie większa.


A.G.: Czy Nowoczesna Firma ma zamiar przenieść notowania na rynek regulowany GPW? W jaki sposób chcieliby Państwo spełnić kryterium odpowiedniej kapitalizacji?

W.F.: Spółka szybko się rozwija absorbując rocznie po kilka milionów złotych środków z UE, generuje wysoki zysk. To zwiększa kapitalizację. Dodatkowo pozytywne rozmowy z dużym inwestorem pozwolą na zasilenie Spółki kapitałem umożliwiającym przejęcia na rynku ICT.


A.G.: Rynek NewConnect istnieje już prawie 5 lat. W jakich kierunkach powinien się on rozwijać aby większa liczba inwestorów była zainteresowana lokowaniem swoich środków w spółki na nim notowane?

W.F.: Po tych pięciu latach działania NC wyraźnie widać jakie spółki mają szanse na powodzenie w sprzedaży swojej oferty. Nie można wyjść do inwestorów nieprzygotowanym, licząc, że kupią tylko obietnice wysokich zysków w przyszłości. To co ważne, to również dotrzymywanie obietnic i prognoz składanych w dokumentach poprzedzających debiut. Nasz przykład pokazuje, że odpowiedzialnie skalkulowane przyszłe zyski pozwalają nie tylko realizować prognozy, ale nawet je podwyższać.


A.G.: Jak duże znaczenie w wycenie rynkowej spółek mają odpowiednie relacje inwestorskie?

W.F.: Dbamy o regularną komunikację z rynkiem, ponieważ w naszym przekonaniu odgrywa ona kluczową rolę w statusie spółki publicznej. Relacje inwestorskie są dla nas ważne, bo to dzięki nim budujemy zaufanie do spółki i wyjaśniamy przedmiot jej działalności – a to w efekcie przekłada się zarówno na wycenę spółki, jak i chęć długofalowego zaangażowania się w akcjonariat.


A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.


.jpg
Władysław Farafonow, Prezes Zarządu Spółki Nowoczesna Firma S.A.