Wywiad z Mikołajem Batorem - Prezesem Zarządu Spółki MODE S.A.

MOE


Z Mikołajem Batorem, Prezesem Zarządu Spółki MODE S.A., o wynikach finansowych w 3 kw. 2015 r., optymalizacji kosztów działalności, rozwijaniu nowych projektów oraz o realizacji założeń Strategii Rozwoju, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:


Artur Górski: Jak ocenia Pan wyniki finansowe Spółki w 3 kw. 2015 r.?

Mikołaj Bator: Sprzedaż produktów narastająco po trzech kwartałach 2015 r. wzrosła o 6% w porównaniu z 2014 r. Natomiast w 3 kw. tego roku wzrosła ona o 11% w ujęciu rdr.


A.G.: Przychody ze sprzedaży oraz zysk netto narastająco po trzech kwartałach tego roku wykazują natomiast istotny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Jakie działania pozwoliły Państwu tego dokonać?

M.B.: Zasadniczo skupiliśmy się na ograniczeniu wydatków na dalszą ekspansję i skoncentrowaliśmy się na wykorzystaniu obecnie posiadanych rynków. Dodatkowo poczyniliśmy szereg oszczędności w kosztach stałych i na materiałach do produkcji.


A.G.: W jaki sposób Spółka optymalizuje koszty swojej działalności?

M.B.: Szukamy lepszych rozwiązań technologicznych zmniejszających czasy produkcyjne oraz negocjujemy kontrakty z dostawcami na lepsze ceny i terminy dostaw. Dodatkowo w kosztach szukamy zawsze w takich sytuacjach wydatków tzw. „niebiznesowych”, czyli tych, które nie przyczynią się do generowania przychodów.


A.G.: Jaki wpływ na wysokość sprzedaży w 4 kw. 2015 r. będzie miało zaksięgowanie transakcji z amerykańskim kontrahentem?

M.B.: To nie będzie, aż tak wielki poziom, ale istotnie poprawi zysk. Nad kontraktem Zarząd pracował od czerwca, a oficjalne potwierdzenie przyszło na początku września. Jednak nie zawsze udaje nam się zdążyć z kalendarzem.


A.G.: Jak przebiegają prace nad uruchomieniem seryjnej produkcji urządzenia Twister MINI?

M.B.: Pierwsza seria jest gotowa do sprzedaży. Od grudnia rusza marketing i liczymy na duże zainteresowanie.


A.G.: Czy w najbliższym czasie planowane jest rozszerzanie portfolia produktów o kolejne pozycje?

M.B.: Oczywiście. Spółka musi skomercjalizować produkt objęty dofinansowaniem oraz jedno z najnowszych urządzeń dla branży fashion, umożliwiające pracę na iPadzie i tworzenie własnych kolekcji modowych. W odróżnieniu od naszej lokalnej konkurencji z Tarnowskich Gór oraz z Europy i Tajwanu, zaoferujemy rozwiązanie bardzo dostępne cenowo i łatwe w obsłudze. Szanujemy naszych użytkowników i nie chcemy zaskakiwać ich niepoważnym poziomem cenowym dla urządzeń, które mają wspierać ich biznes, a nie go utrudniać.


A.G.: Jak ocenia Pan wpływ realizowanych projektów z przyznanym dofinansowaniem na rozwój Spółki?

M.B.: Projekty objęte dofinansowaniem nauczyły nas przede wszystkim lepszej organizacji wewnętrznej i dały nam możliwość zatrudnienia specjalistów od technologii. Dodatkowo pomimo znaczących kosztów na administrację projektu, zyskaliśmy spory know-how oraz dużo rozwiązań software.


A.G.: Czy rozważają Państwo skorzystanie z dotacji unijnych w obecnym Programowaniu? Które programy mogłyby być dla Państwa atrakcyjne?

M.B.: Aplikujemy obecnie o dofinansowanie planu biznesowego dla nowego projektu z Programu Horyzont 2020.


A.G.: Podczas naszej ostatniej rozmowy wspomniał Pan o planach wejścia w branżę druku 3D. Na jakim etapie znajdują się prace przy tym projekcie?

M.B.: Skupiliśmy się na współpracy z jednostkami naukowymi i tam kierujemy swoje zasoby z działu handlowego. Nie jest to nasz core business, ale w przyszłości może okazać się mocno rozwojowym działem.


A.G.: Czy rozwój wprowadzonej usługi MODEView następuje zgodnie z Państwa oczekiwaniami?

M.B.: Tak. Obecnie zakończyliśmy implementację nowego playera w aplikacji desktopowej i szykujemy tę zmianę również w chmurze. Liczba abonentów rośnie, więc przychody pozwalają na planowanie dalszych inwestycji.


A.G.: Jakie cele w założone w Strategii Rozwoju udało się Spółce zrealizować w ostatnim czasie?

M.B.: Zdecydowanie najważniejszymi celami, które udało nam się zrealizować, był rozwój projektu Twister Mini oraz znaczący rozwój na rynkach USA, Indii i Wielkiej Brytanii.


A.G.: A jak przebiega ekspansja zagraniczna? W jaki sposób pozyskiwani są nowi kontrahenci?

M.B.: Obecnie nowi klienci sami odnajdują ofertę MODE w sieci, ale dość sprawnie działają też nasi dealerzy i handlowcy. Reprezentacja na targach przynosi również satysfakcjonujące efekty. Aktualnie otwieramy biuro w Hong Kongu wraz z nowym partnerem i liczymy na duże zainteresowanie oraz dalszą ekspansję z tego kraju do Japonii i Australii.


A.G.: Jakich wyników finansowych mogą spodziewać się Akcjonariusze MODE S.A. w nadchodzących kwartałach?

M.B.: MODE zamierza wykonać plan przychodowy, a wynik finansowy musi być dodatni. Naszym celem jest pobicie rekordu w zysku netto i robimy obecnie wszystko, aby to osiągnąć. Tego wywiadu udzielam w trakcie osobistej podróży służbowej do Hong Kongu, gdzie udaję się promować nasz najnowszy software z najbardziej zaawansowanym automatycznym usuwaniem tła i funkcją focus stacking. Wierzę w sukces tej aplikacji, bo zamówienia klientów na upgrade są znaczące.


A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.


.jpg
Mikołaj Bator, Prezes Zarządu Spółki MODE S.A.