GRUPA RECYKL otwiera sklep internetowy z używanymi oponami

Grupa Recykl, lider rynku zagospodarowywania odpadów poużytkowych w postaci zużytych opon, otworzył sklep Oponeum.com.pl, oferujący sprawdzone opony używane. Celem projektu jest z jednej strony uporządkowanie rynku, z drugiej monetyzacja silnej pozycji rynkowej Spółki
i osiąganie atrakcyjnych marż. Pierwszym rocznym planem jest sprzedaż ok. 10 tys. szt. opon.

Model biznesowy projektu polega na selekcjonowaniu, sprawdzaniu, odświeżaniu i oferowaniu używanych opon do sprzedaży poprzez sklep internetowy. Wszystkie opony są przetestowane (poprzez ciśnieniową kontrolę szczelności), czyszczone i impregnowane, a jednocześnie pozostają zgodne z przepisami ruchu drogowego. Ponadto Oponeum oferuje bezpłatną dostawę kurierem oraz transport w kartonowym poręcznym opakowaniu.

– Rozpoczynamy działalność w kolejnym perspektywicznym segmencie rynku zagospodarowania opon. Z perspektywy lidera innych obszarów rynku, chcemy uporządkować również ten, wprowadzając na nim pewne standardy jakościowe. Rynki opon nowych i używanych koegzystują w Polsce od lat, ale wydaje się, że jedynie rynek opon używanych nigdy nie został właściwie uporządkowany. Nie wprowadzono na nim również żadnych procedur kontroli jakości, które pozwoliłyby na budowę zaufania klientów do opon używanych. Intencją Grupy Recykl jest zmiana tej sytuacji – powiedział Maciej Jasiewicz, Wiceprezes Grupy Recykl S.A.

Pierwsze dni funkcjonowania projektu już pokazują pewne trendy, np. istotną skalę sprzedaży interwencyjnej (dominuje sprzedaż opon pojedynczych zamiast np. par lub kompletów). Odbiorcy cenią sobie możliwość zastąpienia uszkodzonej opony zamiast wymiany całego kompletu, zwłaszcza w kontekście atrakcyjności cenowej, gdzie średna wartość używanej opony kosztuje w Oponeum ok. 100 zł, wobec często kilkuset zł
w przypadku nowego odpowiednika.

– Korzystamy z uwag naszych klientów i na bieżąco wprowadzamy przydatne funkcjonalności w naszym sklepie. Codziennie zwiększamy dostępność modeli i rozmiarów, a skala pierwszych zamówień jest obiecująca. – wskazał Przemysław Zaprzalski, dyrektor ds. Rozwoju w Grupie Recykl.

Oczekiwane przychody będą wiązać się z wysoką marżą brutto na sprzedaży, wynikającą z niewygórowanego kosztu pozyskania i przygotowania opon do sprzedaży (większość wydatków stanowią koszty pracownicze, w tym dotyczące selekcji i przygotowania opon oraz koszty dostaw). Przewidywana sprzedaż na poziomie 10 tys. szt. to ok. 80 ton opon, jednocześnie szacunki Grupy Recykl wskazują, że ok. 1 proc. (tj. ok. 1 tys. ton) całości rocznego przetwarzanego tonażu nadaje się do odsprzedaży. To świadczy o istotnym potencjale projektu w kilkuletnim horyzoncie i tym samym jego wpływie na wyniki finansowe.

– W perspektywie pierwszych 12 miesięcy naszym orientacyjnym celem jest sprzedaż na poziomie 8-10 tys. sztuk. Na tle wolumenu, który w ciągu roku przetwarzamy, to marginalne ilości. Potencjał i chłonność polskiego rynku są bardzo duże, choć wiele zależy od preferencji klientów i ich wiedzy o naszym projekcie. Nikt do tej pory nie pracował nad pozytywnym wizerunkiem opon używanych, dlatego nasi klienci często nie wiedzą o możliwości nabycia sprawdzonych opon używanych. Chcemy do nich jak najszerzej dotrzeć i jesteśmy dobrej myśli w zakresie rozwoju projektu Oponeum – podsumował Maciej Jasiewicz.

Firma w marcu br. uruchomiła nową linię do recyklingu opon w Śremie, znacząco podwyższającą przerób surowca z ok. 21 to ok. 27 tys. tys. ton w 2018 r. Przeznaczeniem inwestycji będzie produkcja obecnie najbardziej marżowego granulatu SBR. Z kolei w lutym Spółka poinformowała o podjęciu decyzji w zakresie budowy nowego zakładu w Chełmie, gdzie kwota inwestycja wyniosłaby ponad 33 mln zł.

Grupa Recykl w 2017 roku osiągnęła 3,4 mln zł zysku netto (+35 proc.), przy EBITDA rzędu 11,3 mln zł (+20 proc.) i przychodach 45,9 mln zł (+17 proc.)

źródło: InnerValue Investor Relations